PROPOZYCJE ZABAW DLA 5-LATKÓW piątek 27.03.2020r.
Piątek 27.03.2020r.
Temat zabaw: Wiosenne symetrie
Grupa: 5-latki
Propozycja 1.
Leniwa ósemka – rysowanie w powietrzu motyla metodą Dennisona.
Dziecko (na wysokości oczu) wyciąga do przodu jedną rękę. Kciukiem kreśli koło – w lewą stronę do góry, do dołu, wraca do punktu wyjścia. Następnie kreśli drugie koło tą samą ręką, z tego samego punktu, w prawą stronę ku górze, do dołu i z powrotem do punktu wyjścia (rysuje ósemkę). Oczy dziecka podążają za ruchem ręki. Ćwiczenie wykonujemy kilka razy: raz jedną ręką, raz drugą ręką, a także oburącz.
Propozycja 2.
Rysowanie leniwych ósemek na papierze.
Kolorowe paski krepiny, kartki z narysowanymi na nich wykropkowanymi ósemkami, kredki.
Rodzic układa przed dzieckiem wycięte z krepiny kolorowe paski oraz kartki z wykropkowanymi ósemkami. Dziecko rysują je po śladzie. Następnie układa na stole takie same ósemki z krepiny. Rysuje je na kartkach bez wzoru.
Propozycja 3.
W poszukiwaniu wiosennych symetrii – zajęcia matematyczne.
Lusterko, tacka, zestaw kartoników o wymiarach pocztówki, z naklejoną na środku kolorową figurą geometryczną (prostokątem, kwadratem, trójkątem, trapezem, kołem).
Rodzic na stole kładzie tackę z lusterkiem i kartonikami, na których są naklejone kwadraty, prostokąty, trójkąty, koła i trapezy.
Samodzielne wykonywanie zadań przez dziecko. Obserwowanie w lusterku efektu odbicia i symetrii. Nazywanie tego, co dziecko dostrzegło.
Wykorzystywanie wiedzy na temat zjawiska odbicia i symetrii- zabawa lusterkiem- sprawdzanie co jeszcze w moim pokoju ma odbicie w lusterku. Dostrzeganie regularności w innych obiektach.
Propozycja 4.
Zabawa ruchowa Znajdź drugą połowę swojego obrazka.
Obrazki wycięte z gazety przecięte na pół.
Dziecko rozkłada na dywanie obrazki przecięte na pół (tak aby druga połowa obrazka leżała dalej od pierwszej połowy). Zadaniem dziecka jest w jak najszybszym czasie znalezienie i ułożenie wszystkich par obrazków.
Propozycja 5.
Symetrycznie- powtarzamy nazwy figur geometrycznych.
Rodzic wysypuje na tackę kaszę mannę. Tackę dzieli kreską na połowę. W jednej połowie rysuje daną figurę geometryczną i głośno wypowiada jej nazwę. Zadaniem dziecka jest narysowanie na drugiej połowie na tacce tej samej figury i wypowiedzenie głośno jej nazwy.
Propozycja 6.
Powtarzamy figury geometryczne- karty pracy.
(załącznik Ad 6).
Propozycja 7.
Wiosna budzi zwierzęta.
Zadaniem dziecka jest pokolorowanie kwiatów, następnie wycięcie ich i zrobienie dla nich łodyżek np. ze słonki, kredki itp.. (załącznik Ad 7).
Propozycja 8.
Poznanie litery U,u
Pisanie poznanej litery na tacce z kaszą. Uzupełnienie karty pracy z literą U,j – załącznik nr Ad 8.
Załączniki:
1. (Ad 6)
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/FIGURY6.jpg
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/FIGURY1-211x300.jpg
2. (Ad 7)
https://www.e-kolorowanki.eu/kwiaty/kwiaty-w-wazonie/
3. (Ad 8)
http://bystredziecko.pl/u-nauka-pisania-dla-dzieci-duza-czcionka/