Propozycje zajęć gr.6- latki 23.03.2020 Kolory wiosny poniedziałek
Propozycje zajęć i zabaw dla dzieci 6 - letnich
Temat: Kolory wiosny
Data: 23.03.2020 poniedziałek
1. Zabawa Jaka jest wiosna?
Rodzic cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a dziecko w dowolnej chwili mówi:
stop. Dzieci podają określenie, jakie według nich pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się rodzic, np.
k – wiosna jest kolorowa
p – wiosna jest pachnąca
s – wiosna jest słoneczna
r – wiosna jest radosna
2. Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda.
Pod koniec zimy wiosna
wyjęła żurnali stosik.
– W co mam się ubrać? – dumała
– co w tym sezonie się nosi?
Założyć sukienkę w kropki?
A może golf? No i spodnie?
Co wybrać, by być na czasie
i nie wyglądać niemodnie?
Torebkę wziąć czy koszyczek?
Na szyję apaszkę cienką,
na głowę – kapelusz z piórkiem
czy lepiej beret z antenką?
• Rozmowa na temat wiersza.
− Jaki problem miała wiosna?
− W co postanowiła się ubrać?
− Jak wyglądała?
• Wypowiadanie się dziecka na temat: Jakie kolory kojarzą się wam z wiosną? Dlaczego?
3. Zabawa- Marcowa pogoda.
Gazeta dla każdego dziecka.
Każde dziecko bierze fragment (jedną stronę) gazety. Następnie dzieci wykonują następujące zadania:
• spacerują z gazetami, wachlując się nimi – wieje lekki wiatr,
• zwijają gazety i uderzają się nimi w różne części ciała – wieje mocny wiatr,
• rozkładają gazety na podłodze, uderzają w nie palcami – pada deszcz,
• rozrywają gazety na kawałki; robią to szybko i nerwowo – jest burza,
• zbierają kawałki gazety, robią z nich kule – przyroda uspokaja się po burzy,
• rzucają papierowe kule do kosza – powoli nadchodzi wiosna.
4. Zadania matematyczne – Motyle i kwiaty.
Liczmany, np. klocki.
N. przedstawia dzieciom sytuacje, np.
Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek
zakwitło na łące?
Dzieci układają liczmany, liczą je i odpowiadają na pytanie.
Dzieci układają działanie:
2 + 3 = 5
odczytują je i odpowiadają na pytanie.
Tak samo postępują przy kolejnych zadaniach.
− Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?
− W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?
− Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?
5. Proszę wpisać do zeszytu z literkami literę Ł,ł jak łodyga.
6. Zajęcia plastyczne:
Mazakiem rysujemy portret Pani Wiosny. Z papierowych wiosennych serwetek wycinamy paski - włosy. Z papierowej kolorowej serwetki wycinamy ubranie i naklejamy. Z gotowych elementów - kwiatków robimy korale. Na białym bloku technicznym rysujemy kokardę i wycinamy i naklejamy na głowie Pani Wiosny.
Materiały:
papierowe kolorowe serwetki
blok techniczny kolorowy biały
mazaki
gotowe elementy - kwiaty
klej
nożyczki
7. Zabawa w skojarzenia
Zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.
8. Poszukiwanie skarbów
W domu w różnych miejscach schowamy jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny przedmiot. Następnie wydajem polecenia np' „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole....”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.
9. Skoki przez drabinkę
Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
10. Celowanie
Ustawiamy na środku dużą piłkę (najlepiej do koszykówki). Metr od niej rysujemy linię, na której stają rzucające dzieci, dziecko otrzymuje małą piłkę, którą stara się trafić w dużą. Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość.