PROPOZYCJE ZAJĘĆ DLA 5-LATKÓW Poniedziałek 23.03.2020r.
Poniedziałek 23.03.2020r.
Temat zajęć: Wiosna w ogrodzie
Grupa: 5-latki
Zadanie 1.
Tajemnice ziemi – rozmowy inspirowane wierszem B. Formy Nasze kwiaty
W przedszkolnych salach kwiaty zadbane,
przez dzieci i panią wyhodowane.
Paprocie mają przepiękne liście –
odcienie zieleni głębokie, soczyste.
Dumne anturium o dużych liściach,
obok azalia, naprawdę prześliczna.
Pachnąca gardenia, fiołki chabrowe,
małe kaktusy – jak ludki bajkowe.
Bluszcze krzaczaste, aloes gruby,
papirus, palma to powód do chluby.
Miękką flanelą liście czyścimy,
aby oddychać mogły rośliny.
Zawsze na wiosnę je przesadzamy,
do nowej ziemi ostrożnie wkładamy.
A gdy szkodniki liście zjadają,
specjalnym płynem je panie pryskają.
Kiedy słoneczko mocno przygrzewa,
stoją w ogrodzie, gdzie ptaszek im śpiewa.
Bardzo to lubią i rosną wspaniale,
barwy ich wtedy są doskonałe.
Pytania do wiersza:
1. Jakie kwiaty hodowały dzieci w sali?
2. W jaki sposób dzieci pielęgnowały kwiaty?
3. Dlaczego na wiosnę dzieci przesadzały kwiaty?
4. Czy wszystkie kwiaty lubią taką samą ziemię?
5. Z czym kojarzy się Wam ziemia?
6. Do czego jest potrzebna ziemia?
Ciekawostka:
Każdy kwiat doniczkowy ma swoje wymagania co do ziemi. Ziemia do roślin zielonych to mieszanina torfu i keramzytu – ciemnoszarych lub brązowych glinianych kuleczek. Torf sprawia, że ziemia jest lekka i ma zdolność do magazynowania wody, a keramzyt spulchnia ziemię. Do kaktusów najbardziej nadaje się ziemia, która zawiera duże ilości średniego lub grubego piasku. Przypomina wtedy środowisko pustynne i przepuszcza dobrze wodę. Storczyki natomiast najlepiej czują się w ziemi zawierającej np. łupiny orzecha kokosowego, korę sosnową, węgiel drzewny i keramzyt, czyli gliniane kuleczki.
Załącznik (Ad1)
Zadanie 2.
Praca plastyczna: TULIPANY
Wykonanie pracy plastycznej. Na kartce papieru rysujemy wazon oraz dorysowujemy od niego łodygi do tulipanów. Kolorowe kwiaty robimy za pomogą widelca, który maczamy w farbie i odciskamy nad łodygami. (załącznik Ad 2)
Zadanie 3.
Rzeżucha.
Przygotowanie talerzyka, waty lub wacików kosmetycznych oraz nasion rzeżuchy.
Dziecko układa na talerzyku watę, skraplają wodą i wysiewa na nią rz3eżychę. Dodatkowo załączam kartę obserwacji wzrostu rzeżuchy do uzupełniania. (załącznik Ad3).
Filmik jak założyć hodowlę rzeżuchy :
https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk
Karta obserwacji:
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/karta-obserwacji-ro%C5%9Blin-kolorowe-t%C5%82o.pdf
Zadanie 4.
Dla dzieci posiadających w domu karty strona 30-31.
Dla dzieci, które nie mają w domu kart pracy (załącznik 4).
Zadanie 5.
Poznanie litery Ł,ł.
Na kartce piszemy literę ,,ł” małą i wielką dziecko wykleja je kuleczkami bibuły. Do kartonu po butach wkładamy kartkę z kolorowego papieru i wsypujemy kaszę mannę. Dziecko pisze po kaszy poznane liter: A, B, M, T, C, G, E, Y, O, P, S, D, K, L, Z, N, W, I, R
Karta pracy grafomotoryczna- litera Ł w załączniku. (załącznik Ad5)
Zadanie 6.
Obejrzyj bajkę o wiośnie:
https://www.youtube.com/watch?v=b6K4yDMGe1w
Zadanie 7.
Zagadki Pani Wiosny.
Gniazdko z błota ulepi, pod dachu okapem
Przylatuje wiosną aby uciec latem – (jaskółka)
Powraca do nas z dalekiej strony ma długie nogi i dziób czerwony
Dzieci się śmiały gdy go witały żabki płakały przez dzionek cały - (bocian)
Pływa w wodzie jak ryba oprócz tego jest znana
Że zasypia na zimę i nie lubi bociana - (żaba)
Gdy ciepła wiosna stopi śnieg i lód
On budzi się ze snu i pyta o miód - (niedźwiedź)
W kropki ma spódnice, chętnie zjada mszyce
Gdy wierszyk powiedzą dzieci do nieba wnet poleci - (biedronka)
Gdy ciepły marzec powróci wiosną
Białe puchate na wierzbach rosną - (bazie)
Jeszcze śpi wszystko co żyje, jeszcze nic nie rośnie
A on śnieg przebije opowie nam o wiośnie - (przebiśnieg)
Młody Juhas w górach chwycił się za głowę
Gdy zobaczył w śniegu kwiaty fioletowe - (krokusy)
Zabawa- zadanie 8.
Zabawa ruchowa: „ Gra w zielone”.
- dziecko maszeruje po pokoju przy dźwiękach tamburyno , na hasło: zielony! – szuka czegoś zielonego i dotyka tego. Na dźwięk muzyki –maszeruje dalej. Jeżeli rodzic wypowie inny kolor ,dziecko zatrzymuje się bez ruchu.
ZAŁĄCZNIKI:
Ad 2
https://pl.pinterest.com/pin/447123069252203866/
Ad 3
https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/karta-obserwacji-ro%C5%9Blin-kolorowe-t%C5%82o.pdf
Ad 4
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/10/Karta-pracy-5.pdf
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/10/Karta-pracy-14.pdf
Ad 5
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/l-kreska-nauka-literek.pdf
Ad 6