Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich Wtorek 24.03.2020
Temat tygodnia: " Nadeszła wiosna"
Temat dnia: " Zagadki o wiośnie"
PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI 3-LETNICH
Wtorek 24.03.2020
Temat tygodnia: „ Nadeszła wiosna”.
Temat dnia: „ Zagadki o wiośnie”
.
- Zabawa rytmiczna: „ Słonko po deszczu” - ( bawimy się razem z dzieckiem).
Pada deszczyk! Pada deszczyk! I po liściach tak szeleści- ( dziecko w przysiadzie bębni rytmicznie palcami w podłogę) .
Zatuliły kwiatki płatki, główki chylą do rabatki. Kap! Kap! Kap! –( dziecko nisko opuszcza głowę, pozostając w przysiadzie).
Deszcz ustaje – płyną chmury – kwiaty wznoszą się do góry. Ho! Ho! Ho!- ( dziecko powoli wstaje, unosi głowę i ramiona go góry).
Wiatr tu pędzi na wyścigi. Wiatr kołyszę nam łodygi. Wiu! Wiu! Wiu! – ( dziecko w rozkroku kołyszę się na boki).
Biegną dzieci tu z ochotą. Uważajcie jakie błoto! Hyc! Hyc! Hyc! – (dziecko biega na palcach).
Byle słonko nam nie zgasło – róbmy prędko z błota – masło! Chlap! Ciap! Ciap! – ( dziecko przebiera nogami w miejscu).
Teraz baczność – kroki duże – przeskoczymy przez kałużę! Hop! Hop! Hop! – ( dziecko biega po pomieszczeniu, na słowo Hop! Wykonuje duży skok).
Już pogoda – słońce świeci – maszerują w pole dzieci. Raaaz. Dwaaa. Trzyyy. – ( dziecko maszeruje rytmicznie akcentuje pierwszy krok ( raz), następne klaskaniem - dwa ( dwa klaśnięcia), trzy ( trzy klaśnięcia)
- Rozwiązywanie zagadek związanych z wiosną.
Biały kwiat przebił śnieg i wyjrzał na świat. ( przebiśnieg)
Ma dziób i nogi czerwone. Gdy pojawi się na łące, straszy żabki kumkające. (bocian)
Skacze przy ciepłej pogodzie: raz jest w trawie, raz jest w wodzie. (żaba)
- Zabawa ruchowa „ Ptaki”, przy piosence „ Wiosna, wiosenka”
https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk&list=RDYzMADXJp_Tk&start_radio=1
Pytamy dziecko, czy wie jakie odgłosy wydają bociany a jakie wróble. Mówimy, że za chwilę dziecko będzie naśladować bociany – stając na jednej nodze i mówiąc kle- kle- kle, albo wróble – kucając i mówiąc ćwir- ćwir- ćwir.
Tłumaczymy, że gdy słyszymy piosenkę maszerujemy po pomieszczeniu. Gdy muzyka milknie( rodzic wciska pauzę) podajemy hasło – wróbel lub bocian naprzemiennie. Bawimy się do końca utworu.
- Słuchanie wiersza: „ Bocian”
Bocian szuka bocianicy.
- Nie wróciła z zagranicy?
Niech się pan nie smuci,
Bocianica wróci.
A na razie, panie bocianie,
niech Pan przygotuje
dla swojej żony mieszkanie.
Gdzie?
- Na drzewie wysokim,
Albo w stodole.
Albo wie pan gdzie –
Najlepiej nad naszym
Przedszkolem!
- Pytania do wiersza:
Jeśli jest taka możliwość, pokazujemy dziecku ilustrację przedstawiającą bociana i gniazdo bocianie. Przypominamy zwyczaje bocianów ( odlot na zimę do ciepłych krajów, przylot do naszego kraju wiosną).
- O jakim ptaku mowa jest w wierszyku?
- Na kogo czeka bocian? Gdzie była pani bocianica?
- Co czuł pan bocian, kiedy nie było jego żony?
- W jakich sytuacjach Ty czujesz smutek?
- Jak wygląda człowiek, który jest smutny? Możesz pokazać minę smutnego człowieka?
- Co możemy zrobić, kiedy jesteśmy smutni?
Przy okazji tej zabawy rozmawiamy z dzieckiem o jego odczuciach związanych ze smutkiem.
- Propozycja pracy plastycznej:
https://www.facebook.com/watch/?v=10156187768790948