PROPOZYCJE ZABAW DLA 5-LATKÓW wtorek 24.03.2020r.
Wtorek 24.03.2020r.
Temat zabaw: Pierwsze kwiaty wiosny
Grupa: 5-latki
Propozycja 1.
Szukamy oznak wiosny – słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego ,,Oznaki wiosny”
– Wstawajcie, śpiochy! – budził dziadek Olka i Adę. – Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza... Aż do wakacji!
– Wiosna, a spać się chce! Jestem senny – wiosenny!
– Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też!
– A mogę dośnić do końca moją bajeczkę?
– Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!
Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby.
– Ubierajcie się, wychodzimy!
– A co będziemy robić? – spytała Ada.
– Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!
– A jak wygląda wiosna? – spytała Ada.
– Za chwilę ją zobaczysz!
Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny.
– Ja tu widzę tylko zimę! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna?
– Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę!
Nagle Ada się zatrzymała.
– O, jakie ładne, białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu!
– To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!
– O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!
– To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady!
Ada, dumna, rozglądała się wszędzie.
– O, jeż wyłazi spod gałęzi!
– Obudził się ze snu zimowego!
– O, bazie rosną na wierzbie!
– Brawo, Olku, to też oznaki wiosny!
Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa.
– O zielone rośnie! – zawołał Olek.
– To wschodzi ozimina – zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!
– O, lecą jaskółki!
– Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko – tak! – powiedział dziadek.
– Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką! – stwierdziła Ada.
– Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia! – zażartował Olek.
– Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna! – powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglądała się dookoła.
– Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki!
– Ale one nie jedzą dzieci? – upewniła się Ada.
– Z tego co wiem, to nie! – uśmiechnął się dziadek.
Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.
– Co tak hałasuje? – zdziwił się Olek.
– To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!
– Żurawie przyleciały?
– Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!
– O, bociany, bociany, bociany – zawołała Ada.
Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.
– No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła! – powiedział dziadek.
Pytania do opowiadania:
1. Jakie oznaki wiosny widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem?
2. Jakie kwiaty widziały dzieci na spacerze?
3. Jakie drzewa i krzewy widziały dzieci?
4. O jakich ptakach jest mowa w opowiadaniu?
Propozycja 2.
Rozwiązanie zagadki.
Bociany z podróży wracają,
wokół kwiaty rozkwitają.
Motyle pojawiły się na łące,
ale dni nie są jeszcze gorące. (wiosna)
Propozycja 3.
Karty pracy.
Dzieci posiadające w domu karty pracy zachęcam do wykonania zadań ze stron: 32-33.
Dzieci, które nie mają w domu kart pracy zachęcam do wykonania załączonych kart pracy: (załącznik Ad 3).
Propozycja 4.
Wiosenne zabawy.
Do zabawy potrzebujecie emblematów przedstawiających mieszkańców łąki ( załącznik Ad4) oraz woreczek, poduszka itp. Dziecko podchodzi i losuje jeden z emblematów. Jego zadaniem jest pokazanie innym domownikom jaki to owad, a pozostali gracze odgadują.
Propozycja 5.
Rytm.
Do zabawy będziecie potrzebować emblematów przedstawiających mieszkańców łąki (wydrukowanych w kilku egzemplarzach) (załącznik Ad 4). Zadaniem dziecka jest dokończenie rytmów rozpoczętych przez rodzica.
Propozycja 6.
Memory owady.
Emblematy możemy również wykorzystać do gry w memory. Zadaniem dziecka będzie odszukiwanie par dwóch takich samych obrazków. (załącznik Ad 4).
Propozycja 7.
Wiosenne kwiaty.
Zadaniem dziecka jest wykonanie w dowolny sposób ilustracji przedstawiającej wiosenne kwiaty, o których rozmawiali Ada, Olek i dziadek w opowiadaniu.
Propozycja 8.
Utrwalenie litery Ł,ł.
(załącznik Ad 8)
Załączniki:
1. (Ad3)
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Bocian-1.pdf
2. (Ad 4)
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Emblematy-1-1.pdf
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Emblematy-2-1.pdf
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Emblematy-3-1.pdf
3. (Ad 8)
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-literek/1/nauka-literek-szablon-l-kreska.pdf