Kontakt
Niepubliczne Przedszkole 'Kółko Graniaste'

PROPOZYCJE ZABAW DLA 5-LATKÓW wtorek 24.03.2020r.

ponad 5 lat temu

Wtorek  24.03.2020r.

Temat zabaw: Pierwsze kwiaty wiosny

Grupa: 5-latki


Propozycja 1.

 

Szukamy oznak wiosny – słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego ,,Oznaki wiosny”

– Wstawajcie, śpiochy! – budził dziadek Olka i Adę. – Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza... Aż do wakacji!

– Wiosna, a spać się chce! Jestem senny – wiosenny!

– Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też!

– A mogę dośnić do końca moją bajeczkę?

– Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!

Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby.

– Ubierajcie się, wychodzimy!

– A co będziemy robić? – spytała Ada.

– Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!

– A jak wygląda wiosna? – spytała Ada.

– Za chwilę ją zobaczysz!

Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny.

– Ja tu widzę tylko zimę! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna?

– Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę!

Nagle Ada się zatrzymała.

– O, jakie ładne, białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu!

– To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!

– O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!

– To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady!

Ada, dumna, rozglądała się wszędzie.

– O, jeż wyłazi spod gałęzi!

– Obudził się ze snu zimowego!

– O, bazie rosną na wierzbie!

– Brawo, Olku, to też oznaki wiosny!

Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa.

– O zielone rośnie! – zawołał Olek.

– To wschodzi ozimina – zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!

– O, lecą jaskółki!

– Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko – tak! – powiedział dziadek.

– Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką! – stwierdziła Ada.

– Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia! – zażartował Olek.

– Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna! – powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglą­dała się dookoła.

– Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki!

– Ale one nie jedzą dzieci? – upewniła się Ada.

– Z tego co wiem, to nie! – uśmiechnął się dziadek.

Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.

– Co tak hałasuje? – zdziwił się Olek.

– To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!

– Żurawie przyleciały?

– Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!

– O, bociany, bociany, bociany – zawołała Ada.

Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.

– No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła! – powiedział dziadek.

 

Pytania do opowiadania:

1. Jakie oznaki wiosny widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem?

2. Jakie kwiaty widziały  dzieci na spacerze?

3. Jakie drzewa i krzewy widziały dzieci?

4. O jakich ptakach jest mowa w opowiadaniu?

 

Propozycja 2.

Rozwiązanie zagadki.

Bociany z podróży wracają,

wokół kwiaty rozkwitają.

Motyle pojawiły się na łące,

ale dni nie są jeszcze gorące. (wiosna)

 

Propozycja 3.

Karty pracy.

Dzieci posiadające w domu karty pracy zachęcam do wykonania zadań ze stron: 32-33.

Dzieci, które nie mają w domu kart pracy zachęcam do wykonania załączonych kart pracy: (załącznik Ad 3).

 

Propozycja 4.

Wiosenne zabawy.

Do zabawy potrzebujecie emblematów przedstawiających mieszkańców łąki ( załącznik Ad4) oraz woreczek, poduszka itp. Dziecko podchodzi i losuje jeden z emblematów. Jego zadaniem jest pokazanie innym domownikom jaki to owad, a pozostali gracze odgadują.

 

Propozycja 5.

Rytm.

Do zabawy będziecie potrzebować emblematów przedstawiających mieszkańców łąki (wydrukowanych w kilku egzemplarzach) (załącznik Ad 4). Zadaniem dziecka jest dokończenie rytmów rozpoczętych przez rodzica.

 

Propozycja 6.

Memory owady.

Emblematy możemy również wykorzystać do gry w memory. Zadaniem dziecka będzie odszukiwanie par dwóch takich samych obrazków. (załącznik Ad 4).

 

Propozycja 7.

 Wiosenne kwiaty.

Zadaniem dziecka jest wykonanie w dowolny sposób ilustracji przedstawiającej wiosenne kwiaty, o których rozmawiali Ada, Olek i dziadek w opowiadaniu.

 

Propozycja 8.

Utrwalenie litery Ł,ł.

(załącznik Ad 8)

 

 

 

 

Załączniki:

1. (Ad3)

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Bocian-1.pdf

2. (Ad 4)

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Emblematy-1-1.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Emblematy-2-1.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Emblematy-3-1.pdf

3. (Ad 8)

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-literek/1/nauka-literek-szablon-l-kreska.pdf