Kontakt
Niepubliczne Przedszkole 'Kółko Graniaste'

PROPOZYCJE ZABAW dla 5-latków ( środa 18.03.20r.)

ponad 5 lat temu

Środa 18.03.2020r.

Temat zabaw: Wiosenne niespodzianki

Grupa: 5-latki

 

 


Propozycja 1.

Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Marcowy dzień.

– Jaka piękna pogoda! – zawołał Olek, wyglądając przez okno. Rzeczywiście, wiatr rozwiał chmury, niebo było czyściutkie, błękitne jak w lecie. Choć był dopiero marzec, wiosenne słońce mocno grzało, zapraszając do zabawy na świeżym powietrzu. – Mamo, wychodzę na plac zabaw! Ada, idziesz ze mną? Młodsza siostra nie raczyła się odwrócić. Jej lalki, ubrane w bajkowe stroje, wybierały się na bal do pałacu księcia. Ada pomachała tylko ręką na pożegnanie. – Tylko ciepło się ubierz! – przypomniała Olkowi mama. – Marcowa pogoda jest nieprzewidywalna, ciągle się zmienia. Trzeba tak się ubrać, aby cię nie zaskoczyła! Nie zapomnij o czapce i rękawiczkach! I weź kalosze, bo są kałuże! – Dobrze, mamo! Złapał czapkę i rękawiczki, ale przy drzwiach zatrzymał się i wrzucił je do szafy. „A, co tam... Taka piękna pogoda, ciepło, czapka i rękawiczki będą mi tylko przeszkadzały!” Jeszcze raz wyjrzał przez okno. Chodniki były suche. „Nie będę człapać w kaloszach, to żadna zabawa!” Zamiast kaloszy założył trampki. Upojony wiosną, nadrabiał zaległości w zabawach na ogrodowych sprzętach. Po chwili poczuł, jak woda chlupie mu w butach. Chodniki były suche, ale trawa była nasiąknięta wodą jak gąbka. „A, co tam! Wrócę do domu, położę trampki na kaloryferze, to wyschną!” Na placu był sam, więc mógł bez przeszkód wspinać się na drabinki, chodzić po linach „pajęczynki”, huśtać się na huśtawce i kręcić na karuzeli. Wkrótce się zgrzał, więc rozpiął kurtkę. Ale rozwiane poły kurtki przeszkadzały w zabawie. „A, co tam, zdejmę kurtkę, nic mi nie będzie!” – i rzucił kurtkę na ławkę. Nagle powiał zimny wiatr i nadciągnęły czarne chmury. Zaczął sypać gęsty śnieg. „Śnieg? A, co tam, popada i przestanie! Nie przegoni mnie z placu zabaw!” – przekonywał sam siebie Olek, nie przerywając zabawy. Jeszcze mocniej zawiało i nie był to zwykły śnieg, ale prawdziwa śnieżyca, chwilami przerywana grubymi kroplami deszczu. „A, co tam, niech pada! I tak nie dam się wypłoszyć z placu zabaw”. Olek wziął kurtkę, którą zostawił na ławce, i nakrył nią głowę. Zaczął coraz szybciej biegać po placyku, biegać po drabince, aby się rozgrzać. Nadciągnął jeszcze silniejszy wiatr, zakręcił chmurami i zmroził Olka podmuchem lodowatego powietrza. „Chyba rzeczywiście trzeba wracać” – pomyślał Olek. Na schodach chwyciły go dreszcze, szczękał głośno zębami, ledwie poruszał nogami, kolana nie chciały się zginać, zgrabiałymi rękami z trudem otworzył drzwi. Na widok Olka mama załamała ręce. Rozebrała go i kazała wejść pod prysznic. – Jesteś bardzo wychłodzony. To może się źle skończyć! Przy wyziębieniu organizm jest osłabiony i gorzej się broni przed chorobami! W nocy Olek dostał wysokiej gorączki, rozbolało go gardło, miał dreszcze. Był cały obolały. Bolała go głowa. – Módl się, żeby nie przyplątała się prawdziwa grypa! – powiedziała mama. Następnego dnia Olek został w domu, w łóżku. O przedszkolu i o zabawie na podwórku nie było mowy. Mógł tylko pozazdrościć koleżankom i kolegom bawiącym się na placu zabaw. – A, co tam! Najwyżej pobawię się zabawkami albo pogram na tablecie! – powiedział Olek.

Pytania do opowiadania:

1. Gdzie poszedł Olek?

2. W co kazała mu się ubrać mama?

3. Co zrobił Olek na placu zabaw?

4. Jakie zjawiska pogodowe towarzyszyły Olkowi podczas zabawy na dworze?

5. Czy znasz jakieś przysłowie, które mówi o

zmiennej pogodzie w marcu?

Jeżeli nie znasz takiego przysłowia zapytaj opiekuna z którym obecnie przebywasz i omówcie wspólnie jego znaczenie.

 

Propozycja 2.

W związku z istniejącymi zmianami pogody w marcu przedstawiam propozycje wykonania pracy plastycznej. ( wzór gotowej pracy oraz elementy niezbędne do jej wyk. załączone do tematu.

Krok 1.

Kolorujemy przygotowane przez nauczyciela ilustracje: garnek, chmury , płatki śniegu, krople deszczu, kuleczki gradu, oraz słońce .

Krok 2.

Wycinamy pokolorowane elementy.

Krok 3.

Przyklejamy elementy na ilustracji garnka tworząc np. chmurę z opadami śniegu, słońce za chmurami itp.

 

Dodatkowo dla chętnych załączam kalendarz pogody do monitorowania sytuacji pogodowej na dworze przez dzieci.,

 

Propozycja 3.

Zabawa ruchowa Kałuże. ( ćw. Refleks i liczenie)

Dziecko rozkłada na dywanie: ręcznik plażowy, parasol, czapkę + szalik+ rękawiczki, 4 kartki np. z gazety które będą służyły jako kałuże.

Zadaniem dziecka jest ustawić się na mecie startu, po czym podchodzi do ręcznika plażowego na którym kładzie się i opala, gdy doliczy do 10 musi szybko wstać podbiec do szalika+ czapki+ rękawiczek i licząc do 10 musi je szybko założyć, na koniec podbiega do parasolki rozbiera się  z czapki + szalika+ rękawiczek liczy do 10 i z parasolką w ręku przeskakuje przez kałuże. 

Propozycja 4.

Załączam propozycję wykonania 2 kart pracy dotyczących pogody marcowej i zbliżającej się pory roku- wiosny.

 

Propozycja 5.

Poznanie litery C.

Na kartce piszemy literę c małą i wielką dziecko wykleja je np. makaronem, grochem, fasolą itp.

Do kartonu po butach wkładamy kartkę z kolorowego papieru i wsypujemy kaszę mannę. Dziecko pisze po kaszy poznane liter: A, B, M, T, C, G, E, Y, O, P, S, D, K, L, Z, N, W, I, R

 

Propozycja 6.

Utrwalamy poznane liczby:

1,2,3,4,5,6,7,8,9

Rodzic piszą na kartce cyfry na jednej kartce 1 cyfra zadaniem dziecka jest ułożyć na kartce pod daną cyfrą np. pod cyfrą 1 kładziemy 1 kredkę, pod cyfrą 5 kładziemy 5 łyżek.

W ramach innej możliwości tego zadania proponuję, aby dziecko np. zrobiło pod każdą liczbą odpowiednią ilość odcisków palca.

 

Propozycja 7.

 Zabawa Rękawiczka – rozsypujemy guziki na podłodze i zbieramy przez rękawiczkę kuchenną. Zabawa ta pomaga ćwiczyć cierpliwość oraz sprawność dłoni.

 

Propozycja 8.

Zabawa na rozróżnianie kształtów. Dziecko bierze 2 miski do każdej miski wkłada te same elementy np. miska żółta do której wkładamy kredkę i miska czerwona do której wkładamy kredkę, później np. do każdej miski wkładamy piłeczki, łyżki, gumki do zmazywania itd. Itp. Na koniec miski przykrywamy. Dziecko staje przed miskami i wkłada ręce pod ręcznik do miski zadaniem dziecka jest wyjęcie z miska za pomocą dotyku tych samych elementów czyli. Jeśli lewą ręką czujemy kredkę w misce i ją wyjmujemy to i prawą ręką z drugiej miski musimy wyjąć kredkę.

 

Propozycja 9.

Wesoła cebula. Sadzenie cebuli w ziemi.

Lub

Zielona fasolka. Położenie ziarenka fasoli na gazie. Która jest przymocowana do słoiczka z wodą. Obserwowanie co się będzie działo.

 

Propozycja 10.

Memory pogodowe. Zadanie polega na pokolorowania symboli pogodowych, które następnie dziecko wycina i może rozpocząć grę w memory. (Szukanie 2 takich samych kart. Trzeba pamiętać, aby symbole były niewidoczne czyli np. zwrócone obrazkiem do dywanu).

Lub wycięcie gotowych kart pogody do memory. ( Pmiętajmy karty należy wydrukować po 2 szt.)

 

Kalendarz pogody :

https://www.bajkidoczytania.pl/img/kalendarz-pogody-dla-dzieci-1.pdf

lub do pobrania na:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/08/KALENDARZ-POGODY-PLANASZA-1.pdf

lub:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/08/ZJAWISKA-POGODOWE-PLANSZE-1.pdf

lub:

 

TYGODNIOWY KALENDARZ POGODY

 

 

DATA

 

 

TEMPERATURA

 

ZJAWISKA POGODOWE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ad. 4 (poniżej)

Ad. 4 (poniżej)

Ad. 2 (poniżej)

 

 

Ad. 10 (poniżej)